Intressebevakningschef vid Finsk Handel Tuula Loikkanen påpekar att det nuförtiden inte bara handlar om jul- och sommarreor, utan att det förekommer en mängd olika kampanjer under årets lopp. Det är faktiskt möjligt att vädret har en större inverkan på människors köpbeteende än reorna.

SOK:s ekonomichef Ilkka Alarotu medger att en köpman alltid är orolig för att solen inte ska skina.

– Åtgången av till exempel sommarkläder och trädgårdsprodukter beror väldigt mycket på när det blir varmt, och i år lät det ju vänta på sig.

Alarotu konstaterar att solskenet har en betydande inverkan på sommarsäsongens produktåtgång.

– De senaste två veckorna har affärerna rullat på fint då solen tittade fram.

Butikerna skaffar säsongsprodukter flera månader i förväg

För köpcenter kan regnigt och svalt väder vara bra för affärerna. Vd:n för köpcentret Mylly i Åbo Kati Kivimäki säger att regnväder lockar människor att tillbringa sin dag i köpcentren.

– Våren har för visso varit utmanande, då det till och med kom lite snö då och då, men kunderna har räckt till. Sedan blev det varmt och då fick alla bråttom att skaffa sommarkläder och inreda hemmet inför sommaren.

Enligt Kivimäki väcker reor alltid intresse och lockar kunder. Samma budskap har Ideapark i Lembois: regnväder lockar kunder och reasäsongen har börjat lovande.

Loikkanen från Finsk Handel påpekar att butikerna skaffar säsongsprodukterna flera månader i förväg.

– Vädret inverkar alltid på åtgången, men det är omöjligt att veta hurdant väder det kommer att bli på förhand, eller om konsumenterna är i rörelse.

Det kyliga vädret var faktiskt orsaken bakom att lågpriskedjan Tokmanni i juni tvingades sänka sin lönsamhetsprognos för i år. Vårsäsongens produkter gick inte åt på grund av vädret.

Enligt Loikkanen var våren i största allmänhet en rätt positiv tid för butikerna efter flera mindre lyckade år.

Nätbutiker påverkar också reorna

Traditionella reor påverkas också av de allt mer allmänt förekommande nätbutikerna. Loikkanen konstaterar att tidpunkten då nätbutikerna inleder sina reor påverkar tidpunkten då kvartersbutikerna inleder sina.

– Reor jagar man lika mycket på nätet som bland kvartersbutikerna. Speciellt för unga är det lika viktigt att jaga nätreor som att ta sig till en fysisk butik. De äldre generationerna söker sig snarare till reor i verkliga butiker.