– Det är en positiv trend som fortsätter, säger chefredaktör Kenneth Myntti.
Enligt KMT-mätningen läser 32 000 personer dagligen ÖT – som papperstidning, digitalt eller både och. Räckvidden, i praktiken det antal som nås av ÖT:s budskap varje vecka, är 50 000.
ÖT:s läsare
- Antalet läsare är 32.000 (papperstidningen och e-tidningen). Det är lika många som för ett år sedan.
- Av 32 dagstidningar i Finland uppvisar sju en ökning, de flesta minskar.
- Totalt tar 50.000 personer del av ÖT:s innehåll varje vecka (räckvidden).
- 32 procent av dem läser enbart papperstidningen, 41 procent läser enbart digitalt.
En sak som Myntti nämner speciellt är att antalet prenumeranter på den tryckta tidningen nu ökar i Karleby. En orsak till det anser han vara versioneringen, att det görs en norrversion och en sydversion.
– Det kommer väldigt bra läsarrespons från Karlebytrakten nu.
En minst lika viktig orsak till den goda utvecklingen är enligt chefredaktören satsningen på innehållet, och en tydligare nyhetsfokusering.
Det behövs, för oberoende av den relativt sett goda utvecklingen i antalet läsare minskar papperstidningsprenumeranterna i hela landet. Enligt en enkät gjord av Tidningarnas förbund är branschen enig om det. Ur tidningarnas synvinkel krävs då att de i stället får fler digitala prenumeranter. Det är där det kvalitativa innehållet är viktigt.
– Jag tror att i takt med diskussionen om "fake news" har folk kommit till insikt om att om man ska få nyheter man kan tro på måste man betala litet, säger Myntti.
Utvecklingen i norska och svenska mediehus visar också att det är möjligt att kompensera bortfallet i pappersprenumeranter med digitala prenumerationer.
Vasabladet uppvisar en ökning, den näst största i landet. Antalet VBL-läsare har på ett år ökat med tio procent, till 43 000.
KMT-mätningen visar även hur läsarna tar till sig tidningarnas innehåll. Tre fjärdedelar av läsarna i Finland läser fortfarande sin papperstidning, men andelen minskar. Även de som läser på dator blir färre. Det är mobilen som gäller allt mer, i fjol var de som läser tidningen på sin telefon för första gången fler än de som gör det på datorn.
KMT-undersökningen
- KMT är den finska förkortningen för Den nationella mediaundersökningen.
- Tidningsbranschen beställer den via bolaget Media Audit Finland och den utförs av Kantar TNS Ab.
- För dagstidningarna görs datorstödda intervjuer med 26.000 finländare över 12 år med finska eller svenska som modersmål.
- Resultatet är ett läsarestimat i hela tusental.