Sedan ett år tillbaka drivs Puustelli i Vasa av företagaren Thomas Berglund, som dock har ett betydligt längre förflutet än så på företaget. Verksamhetsområdet sträcker sig långt utanför Vasa – kunderna finns mellan Karleby i norr och Sideby i söder, och en utvidgning i Jakobstad finns inplanerad.


En leverantör – en faktura


- Puustelli har idag drygt en tredjedel av den finska marknaden då det gäller kök, men det som förvånar många är att man från oss även får så mycket annat då det gäller inredning. Allt från badrum och garderober, till golvmaterial, kakel, andra ytmaterial och alla tjänster som kan knytas till detta, berättar Thomas.

Puustelli har även egna logistiklösningar och egna VVS- och elmontörer, vilket innebär att som kund får man allt på en och samma slutfaktura – en faktura vars summa står klar redan från beställningsdagen.

- För kunderna är det både enkelt och smidigt. De sparar tid och besvär genom att inte själva behöva koordinera arbetet, och de får en faktura istället för tio. Puustelli står dessutom till 100 procent bakom dagens miljövärderingar, vi är effektiva och vi håller vad vi lovar, fortsätter Thomas.

Thomas Berglund har varit Puustelli-företagare i Vasa i två år. Nyckeln i hand-konceptet som innebär att kunden endast har en leverantör, och därmed bara får en faktura, är något som lockar allt fler i en stressig vardag.


Hembesök en självklarhet


Helhetsservicen som de erbjuder än ändå allra högst individuell. Varje kök är unikt och anpassat efter kundens smak, stil och bostad – det ser försäljarna och köksplanerarna Nadja, Paula och Jenni till.

- Varje kundmöte inleds med ett hembesök då vi tar alla mått som behövs. Vi frågar däremot aldrig vad kunden vill ha – vi intervjuar istället kunden för att få en känsla för vilken stil, vilka färger och vilken typ av kök som skulle passa. Utifrån dessa ”guidelines” gör vi sedan planeringsarbetet och tar fram olika förslag på material och färger, berättar Jenni Jalkanen.


En fungerande helhet


Det är sällan kunderna har egna, färdiga ritningar och planeringen gjord när de först tar kontakt – de flesta vill gärna ha förslag från sin planerare, som har en annan förmåga att tänka utanför boxen.

- Vid planeringen måste helheten – hela bostaden beaktas - och det är en fördel om kunden även väljer oss som leverantör av hushållsmaskinerna. Då kan vi vara helt säkra på att allt passar exakt såsom det ska vid monteringen, fortsätter Nadja Kesti, och får medhåll av Paula Harju.



Inredningsplanering från början till slut


Vid sidan om Jenni och Paula finns ytterligare en tillgång vid Puustelli i Vasa – Mari Okker-Berglund – som driver det egna inredningsplaneringsföretaget WasaDesign.

- Mina tjänster är inte bundna till en köksbeställning – man kan beställa en inredningsplanering av sin bostad eller delar av den utan att köpa kök. Jag planerar badrums- och basturenoveringar, jag gör stylingprojekt men också helhetsprojekt där kunden överlåter åt mig att välja allt material, alla möbler, göra kostnadsberäkningar och beställningar samt koordinera genomförandet, förklarar Mari.

Sammanfattningsvis kan konstateras att flexibiliteten i kombination med helhetslösningarna ger ett vinnande koncept i dagens samhälle, där allt fler har allt mindre tid.

Mari Okker-Berglund erbjuder styling och inredningsplanering i form av både små och stora projekt. Från Puustelli får man numera även alla nödvändiga ytmaterial till sitt hem.


Text: Anna Sand
Foto: Anna Sand samt Puustelli