Nu är det inte mycket som återstår av renoveringen i den gamla butiksfastigheten på Bovägen i Kaitsor innan Gårds Smak slår upp dörrarna.
Företagaren Niklas Östman visar runt i det som än så länge är en tom men ljus och rymlig lokal med nymålade väggar och nylagt golv. Renoveringen har skötts av Heikius Hus, som äger byggnaden.
– Här ska självutcheckningen stå. Kylrummet ska målas och få en ny dörr. Innertaket är i princip färdigt; det ska bara få nya skivor. Och så ska förstås alla hyllor plockas upp och kameror installeras ...
Efterlängtad satsning
Butiken är efterlängtad. Det är länge sedan det senast fanns en bybutik i den här delen av kommunen – och trenden på landsbygden har överlag varit att butiker snarare stänger än öppnar.
– Mottagandet har varit väldigt positivt här i Kaitsor, Karvsor och Hellnäs. Många har sagt att de bara väntar på att få handla här, säger Niklas Östman.
– Dessutom hoppas vi att många ska svänga in från Riksåttan. Vi har en del registrerade kunder också på andra håll i Österbotten, så det gäller bara att skylta bra så att de hittar oss.
Att intresset är stort visar också den massfinansieringskampanj som Gårds Smak lanserade i våras med målet att samla in 200 000 euro för butikssatsningen.
– Vi har fått in över hälften av det så vi är riktigt nöjda. Men eftersom vi inte nådde målet ska vi nu fråga alla som bidragit om det är okej att vi använder pengarna ändå. Oavsett kommer projektet att slutföras.
"Modifierad bybutik"
Det var 2017 som bröderna Niklas och Jonas Östman startade företaget Gårds Smak, en webbshop som säljer produkter från österbottniska lantbruksproducenter och sedan levererar dem hem till kunderna. Deras område sträcker sig i dag från Karleby i norr till Närpes i söder.
Niklas Östman säger att idén om en fysisk butik funnits ett tag, men att det är nu som den rätta tekniken finns tillgänglig. Han kallar satsningen för en modifierad bybutik.
– I och med dagens arbetstider är det nästan ett krav från kunderna att butiker ska vara öppna från 8 på morgonen till minst 22 på kvällen. För en vanlig bybutik med två anställda varje dag blir det knepigt att få det att gå ihop rent ekonomiskt, men med självutcheckning och öppet dygnet runt kan vi möta efterfrågan.
För att komma in i butiken identifierar man sig med bankkoder vid dörren. Polletter kommer också att delas ut till stamkunder. Och helt obemannad kommer butiken inte att vara.
– Eftersom vi flyttar hela vårt lager hit kommer vi att vara här under vissa tider på dagarna för att plocka upp varor och packa leveranser. Då finns det också möjlighet att få hjälp för dem som är osäkra på självutcheckningen.
Transparensen viktig
Utbudet i butiken kommer att vara detsamma som i Gårds Smaks webbshop, det vill säga lokalproducerade livsmedelsprodukter, men i ännu större omfattning. Sortimentet ska dessutom kompletteras med ett fruktbord och hushållsartiklar. Företagarna räknar med 1 300–1 400 produkter.
Gårds Smak samarbetar med omkring trettio lantbruksproducenter. Även bland dem har butikssatsningen varit en välkommen nyhet.
– De hoppas förstås kunna sälja ännu mera på det här sättet. Vi hoppas också att vi ska få med fler, säger Niklas Östman.
En viktig del av konceptet är transparens i varifrån produkterna kommer och vart pengarna går. Det här vill företagarna fortsätta utveckla, säger Niklas Östman.
– Tanken är att det också ska synas i butiken, men exakt hur är under planering.
Konceptet kan kopieras
En uttalad framtidsvision för Gårds Smak är att kunna öppna fler fysiska butiker vartefter.
– Vi vill bygga upp ett koncept som går att duplicera på fler ställen. Det skulle också vara bättre för hela utkörningssystemet, för i dag kör vi onödigt långt. Med flera mindre lager med självbetjäning skulle vi kunna förbättra servicen också i andra byar och dessutom börja köra ut oftare. Det skulle alltså betyda bättre service både för dem som beställer på nätet och för dem som inte vill beställa på nätet, säger Niklas Östman.
Artikeln har publicerats i Kommunbladet. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och ges ut av HSS Media.