Börje Helsing (till vänster), David Sjöberg och Gösta Helsing kollar isvägens dagning på sjökortet.
Bild: Rafael Olin
Just här, där Elis Nääs och Lars Rönn befinner sig, gick vägen ut från Svedjehamnen. Nääs åkte över till Umeå två gånger, Rönn drog loss bilar som fastnat i drivorna ute på isen.
Bild: Mikael Nybacka
Ett par som passade på att dricka kaffe och äta smörgås medan de väntade i bilkön i Svedjehamnen.
Bild: Rafael Olin
Bilkön växte snabbt vid den tillfälliga tullen i Svedjehamnen sedan Inrikesministeriet gett klartecken för trafiken. Myndigheterna var inte beredda på det stora intresset för bilturer över Kvarken. Det var också oklart vilka spelregler som gällde på isen.
Bild: Rafael Olin
Det här är litet. På isvägen till Umeå kunde det vara vatten på isen i flera kilometer, säger Börje Helsing, här på en isväg inomskärs vintern 2016.
Bild: Mikael Nybacka
Isvägen är stängd. Flödvattnet och de sydvästliga vindarna tog den, skrev VBL den 22.3 1966. På bilden Nils Lind, Börje Helsing, Elis Rönnqvist och Bo Sippus.
Bild: Rafael Olin
”Här kommer VK:S ISEKA” triumferade vägentreprenörerna då de närmade sig svenska kusten. Västerbottens-Kuriren hade tidigare skrivit att isvägen var framkomlig enbart med iseka eller skidor.
Bild: Rafael Olin
Att ta isvägen till Umeå blev för många ett minne för livet. Mitt ute på Kvarken var det snö, is och himmel så långt ögat nådde. Närmare svenska kusten hade flaken av drivis ställts på kant.
Bild: Rafael Olin
En tulltjänsteman kollar att alla papper är klara.
Bild: Rafael Olin
Myndigheterna var inte beredda på det stora intresset för isvägen.
Bild: Rafael Olin
- Just nu går vi för långt söderut, men det beror på att vi rundat några packisbälten, konstaterade Bo Sippus, Börje Helsing och Helge Edström kring kartan och kompassen ute i Kvarken.
Bild: Rafael Olin
Börje Helsing framför plogen i Svedjehamnen vintern 1966.
Bild: Rafael Olin
Kerstin Nordman
Kerstin Nordman